За дијагностиката и симптомите на АДХД како и неговата дефиниција веќе зборувавме со Проф.Чучкова (https://goce.mk/shto-pretstavuva-adhd-i-kako-da-go-prepoznaeme-ka%d1%98-deczata/ ), но за местото во општеството и што можеме да направиме за овие деца дискутиравме со Разговор.мк. Психологот Билјана Стојановска ни кажа нешто повеќе за условите кои ги нуди нашата земја за да им обезбеди поддршка и место во заедницата на дијагностицираните со АДХД. Стојановска смета дека овде нема доволно услови за третман на овие лица и дека треба да се вложи повеќе во искусен и едуциран кадар за работа.
“Соработка помеѓу стручниот тим во училиштето (педагог, психолог, дефектолог-кој и го нема во секое училиште) е најважна. Подготовка на индивидуален план за работа со ученикот и целосно спроведување на тој план. Познато е дека активностите кај хиперактивно дете треба да се менуваат максимално на секои 20 минути, тоа е информација корисна и за родителите и за наставниците. Возрасните се тие кои се одговорни да обезбедат услови за откривање и развивање на тие капацитети. АДХД не е поврзано со општите интелектуални капацитети, т.е. истите се движат подеднакво по застапеност од потпросечни до натпросечни и кај децата со наведениот проблем и кај децата без истиот. Само децата со АДХД во средина без обезбедени услови согласно нивните потреби, се доведени во ситуација да не ги искористат своите капацитети. Диференцијалната дијагностика и детална анамнеза се неопходни.”, вели Стојановска.
Добро е кај овие деца да се применува и системот на “награда и казна”, односно, наградата како позитивен поткрепувач се применува кога детето ќе постигне успех на дел од зададена задача.
“Училишна лекција може да се учи и во движење и креативно со користење на визуелни содржини, интересни споредувања или објаснувања, за да полесно се задржи во меморијата на детето и полесно да се асоцира извлекување од истата по потреба кога е потребно да се сети и да раскаже. Значи-интерактивно учење. На паузите може детето да прави некоја активност која е интересна за него и која вклучува движење. Корисно е и вклучување во повеќе спортски активности, со претходна консултација и информирање на тренерите дека детето можеби ќе има потреба од подолга адаптација на спортската дисциплина.”, дополни Стојановска.
Секако, најголемата помош која можеме да ја дадеме е валидацијата дека детето се чувствува сакано и прифатено од средината. Според Стојановска, интегративниот развој е меѓу најзначајните.
“Кога мене ми се обраќа родител со зборовите: ’Моето дете има АДХД или аутизам’ јас прво прашувам: ’А што друго има вашето дете?’ Гледањето на работите низ призма на стигматизирање или фокус на проблем, не е вистинскиот избор за напредок. Потребен е холистички пристап и фокус на капацитетите, преку кои ќе се подобри квалитетот на животот на детето.”
Во однос на системот, неколку мали промени ќе имаат значаен импакт врз подобрување на квалитетот на живот на овие деца.
“Поголемо вклучување на специјалните едукатори и дефектолози во државните институции, за родителите да не се принудени да плаќаат приватни индивидуални консултации и третмани. Обуки на наставниците, стручните тимови во училиштата и психолозите за работа со децата со АДХД, јакнење на компетенциите и секако поддршка на родителите во секој аспект кој им е потребен-психолошки, финансиски итн. И…план за зголемување на свесноста и информираноста кај сите, со крајна цел: зголемување на социјалната и општествената поддршка и прифаќање“.
Проблемот постои, но експертите се согласни дека е потребно поголемо внимание за да може да биде надминат.